همایش « تعامل مدیر خردمند و نومعلم خلاق» با حضورمعاونین ومسئولین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران باتجربه مدارس و نو معلمان در مرکز شهید رجایی برگزار شد.
همایش تعامل مدیر خردمند و نومعلم خلاق با حضور جمعی از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان که اکنون در جایگاه معلم ایفای نقش می کنند، و همچنین جمعی از معاونین ومسئولین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران باتجربه مدارس پنجشنبه، هفتم دیماه در مرکز شهید رجایی برگزار شد.
معاون آموزشی و پژوهشی، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در جمع معاونین و مسئولین اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان وهمچنین مدیران و نو معلمان مدارس استان گفت: فرهنگ خلاقیت و نوآوری باید در مدارس تقویت شود و معلمان در این راستا نقش بسزایی دارند
دکتر تقی آقا حسینی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و آموزش وپرورش دو مجموعه تفکیک ناپذیر هستند، اظهار داشت: این دو مجموعه وظیفه فراهم کردن فرصت برای یادگیری و رشد مدیر خردمند و نو معلم خلاق را دارند و باید دانست در حوزه تعلیم و تربیت بین مدیر و معلم تفاوتی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه معلمی که مدیر باشد آموزش او اثربخش تر بوده و در عین حال مدیری که نقش معلم و مشاور و مربی را داشته باشد قادر به انجام وظیفه اصلی خود خواهد بود، اضافه کرد:وظیفه مدیر در نظام اسلامی ایجاد فرصت برای رشد و تعالی در همه ابعاد است، معلم هم در همین راستا نقش خود را ایفا می کند و ماهیت انجام وظیفه معلم و مدیر در حوزه تعلیم و تربیت با هم معنا می دهند.
معاون آموزشی و پژوهشی ، فرهنگی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان یک رسالت را بر عهده دارند، در واقع دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسائل تربیتی با حمایت معلمان این مسیر را ادامه می دهد و انسانی فرهیخته تر و کارآمدتر را به خانه اصلی خود که همان مدرسه است، باز می گرداند تا با همکاری همدیگر در نظام آموزشی فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه مطالعات و پروژه های بین المللی متفاوتی در همین زمینه و این شعار در دنیا در حال فعالیت است که بر وجود مدیر کارآمد، خردمند، هوشمند و معلم نوآور و خلاق در حوزه تعلیم و تربیت تاکید دارند، ابراز داشت: گفت و گو کردن با همدیگر، خردمندی، رشد، پیشرفت، آموزش به همراه تعامل سازنده و اثر بخش بین مدیر و معلم این امر را در زمینه آموزش امکان پذیر خواهد می کند.
دکترآقا حسینی با تاکید به گسترش این تعامل، اظهار داشت: این تعامل و پیوند معنا دار بوده است و چنانچه بتوانیم این تعامل را گسترش دهیم در این راه موفق تر عمل خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: همه می دانیم که زوجیت با تعامل، تفاهم و گفت و گو کردن معنا دار بوده و نتیجه می دهد، البته تحقیقات دنیا هم در حوزه های تربیتی به این تعامل رسیده اند. و در هر نظام آموزشی باید زمینه و شرایط برای این امر فراهم شود و بدون شرایط امکان انجام تعامل گسترده وجود ندارد.
معاون آموزشی و پژوهشی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: معلمان خلاق و نوآور هستند و اصلی ترین زمینه تقویت در مدارس همان فرهنگ حاکم بر مدارس است که با تقویت این فرهنگ می توانیم در مسیر رشد گام برداریم. در واقع فرهنگ، مدیر و معلم را به هم پیوند می دهد.
وی یادآور شد: برای دستیابی به توسعه پایدار، رشد توانایی ها ضروری است و مدارسی که به این سمت پیش می روند مدیران این مدارس دچار تحولات شده و شرایط را بهتر درک کرده و مکانیزم را بهبود می بخشند.
دکترآقا حسینی با تاکید بر اینکه نظارت مدیران بر توان معلمان، تاثیر دارد، تصریح کرد: یکی از عوامل مغفول مانده در تعلیم و تربیت، نظارت در امر راهنمایی بوده که امری لازم است و باید مدیران بر توان معلمان نظارت داشته باشند تا آنها رشد کرده و خردمند شوند.
وی اضافه کرد: مدیر باید برخوردار از توانایی تدریس، ارزیابی، برنامه ریزی دقیق، توانایی تسلط بر الگوهای تدریس و موارد دیگر باشد و در این صورت ناظر آموزشی خواهد بود که می تواند به معلم در امر تعلیم و تربیت کمک کند تا تجربه ها را به نسل جدید منتقل کند.
دکتر آقاحسینی هنر شنیدن و تعامل در حوزه های آموزشی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: شنیدن و گوش کردن به صحبت های همدیگر در این زمینه نیاز بوده و امر مهم به نظر می رسد. علاوه بر این اداره مدرسه توسط مدیر امری ضروری است و یک مدیر خردمند باید تمرکز بر آموزش، توسعه آموزش و فرهنگ، نگرش و دانش لازم را برای تحول داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین باید مدیر برای رهبری مدرسه رسالت و هدف آرمانی را تعریف کند و با هدف گذاری در این زمینه تلاش لازم را انجام دهد.
معاون آموزشی و پژوهشی ، فرهنگی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه لازمه تحول، آگاهی مدیر به نیازهای جامعه است اضافه کرد: مدیران از میزان یادگیری و یاد دادن به نو معلمان غفلت نکنند و سعی کنند که تجربه های خود را به نومعلمان آموخته و برای آنها الگو باشند، علاوه بر این معلمان هم به رفتارهای مدیران توجه کنند و با معنویت بخشی به کارها در حوزه فرهنگ و مدرسه به رشد و تعالی دانش آموزان کمک کنند.
در ادامه دکتر اکبر پناهی با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و نومعلمان آموزشی با تاکید به امانت داری انسانها اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید «ما امانت را به آسمان و زمین و کوه عرضه کردیم و هیچ کدام امانت را نپذیرفتند، اما انسان این امانت را پذیرفت.»
وی در ادامه با بیان اینکه شعرا و عرفا امانت را عشق دانسته اند و عده ای بر این باورند که امانت فیض الهی و اسرار حق و پیمان بوده و گروهی هم عقل را امانت می دانند، اما مفسران هم تکلیف الهی را امانت دانسته اند و هر گروهی موردی را امانت می داند، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که اعتقادات در این زمینه متفاوت بوده، ابعاد عرفانی بسیار جذاب است، ما انسانها امانت را شوخی گرفته ایم و با آن جدی برخورد نمی کنیم.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به دخل و تصرف در امانت حرفه ای، بیان داشت: هم در امانت شرعی و هم در امانت مالکی دخل و تصرف وجود ندارد، اما در امانت حرفه ای باید بیشترین دخل و تصرف را کرد.
وی با بیان اینکه معلمان چهار سال در دانشگاه فرهنگیان امانت بودند و دانش آموزان در دست این معلمان نوعی امانت هستند ، تصریح کرد: امانت دار خوب بودن مهم است. زمانی که معلمان در عرصه هایی که فعال هستند به وظایف خود عمل کنند آن زمان امانت دار خوبی خواهند بود و به بهره وری لازم هم می رسند.
دکترپناهی با اشاره به اینکه بهره وری دارای اثر بخشی و کارآیی است، اظهار داشت: معلمان باید محتوای آموزشی خوب را با بهترین روش به دانش آموزان منتقل کنند و زمانی که بهره وری کلاس بالاتر برود، امانت دار بهتری خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه سرنوشت دانش آموزان وابسته به برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، مجلس و دولت است، گفت: این دانش آموزان بایستی از آموزش ها بهره وری لازم را داشته باشند و در این زمینه ارزیابی از عملکرد معلمان مهم بوده و به شناسایی مشکلات و بازنگری آموزشهای دانشگاه فرهنگیان در ارایه آموزش های تخصصی و بهینه کمک می کند.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: همچنین دانشگاه فرهنگیان با برگزاری کارگاه آموزشی و کار در آموزش و پرورش و دستورالعملی که در اصلاح امور دارد، می تواند تعامل مثبت را در ارتقای کیفی آموزش و پرورش داشته باشد.
پس از آن دکتر میرحیدری، سرپرست پردیس فاطمه زهرا نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور در این همایش، کارگاه های تدارک دیده شده برای این نشست را بسیار مفید و موثر خواند.
در این نشست سه کارگاه با حضور اساتید فرهیخته برگزار شد.