مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان

جزئیات پودمان دوم دوره مهارت‏ آموزان ماده 28

به منظور اجرای موثر برنامه کارآموزی مهارت‏ آموزان استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اقدامی مشترک با معاونت‏های آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه و مرکز برنامه‏ ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تلاش نمودند تا زمینه عملیاتی شدن پودمان دوم دوره مهارت ‏آموزی استخدام پیمانی سال 1395 را فراهم کنند. شایان ذکر است مشمولین پودمان دوم، مهارت ‏آموزانی هستند که در دوره دوم مهارت آموزی شرکت کردهاند و طی تابستان سال 1396 موفق به گذراندن پودمان اول در دانشگاه فرهنگیان شدهاند و هم اکنون در حال انجام وظایف معلمی در کلاس درس هستند.  انتخاب واحد درس‏های پودمان دوم  در سامانه گلستان از تاریخ 1396/09/08 لغایت 1396/09/14 انجام خواهد شد. ضمناً اطلاعات مهارت ‏آموزانی که «پردیس محل آموزش آنان در پودمان اول» با «استان محل خدمت» تفاوت داشته باشد، به «پردیس پسران استان محل خدمت» (فارغ از جنسیت آنان) منتقل شده است.

برنامه درسی پودمان دوم شامل 4 درس میباشد که از 2 بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. پودمانِ «فلسفه و اخلاق در تربیت» که شامل 2 درس «فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران به ارزش 2 واحد نظری» و «اخلاق حرفه‏ای و نقش تربیتی معلم به ارزش 2 واحد نظری» است. هر دو درس به صورت غیرحضوری (مجازی) ارائه می‏شود. مهارت‏ آموزان باید نسبت به مراجعه به سایت مجازی و شرکت در دروس (و تهیه و مطالعه منابع پیشنهادی) برای درس‏های مذکور اقدام نمایند.
  2. پودمانِ «کارآموزی» که شامل 2 درس «کارآموزی به ارزش 2 واحد کارآموزی» و «آموزش‏ پژوهی در عرصه عمل به ارزش 2 واحد کارگاهی» است.

1. درس کارآموزی: مهمترین عنصر تعیین‏ کننده در این درس حضور افراد باتجربه، توانمند و برخوردار از منش و شخصیت والای معلمی (معلمان راهنما) در کنار مهارت ‏آموزان است تا در زمینه طراحی آموزشی، تدریس موثر و سازنده، مدیریت فعال کلاس، ارزشیابی تحصیلی، پیوند یادگیری‏های مدرسه‏ای با سایر موقعیت‏های یادگیری، توسعه حرفهای و... یاری نمایند.

  2. درس آموزش ‏پژوهی در عرصه عمل: این درس به صورت نظام ‏مند و در محیط واقعی مدرسه اجرا و به    اصلاح یا بهبود عملکرد کارآموز و انتشار نتایج منجر می‏شود. در این درس، با توجه به اینکه کارآموز فرصت عمل در موقعیت واقعی مدرسه را در اختیار دارد، با نظر استاد درس، مسئله‏ ای را برای مطالعه و پژوهش انتخاب کرده و با طی فرآیند آموزش ‏پژوهی راه‏ حل‏های عملی را برای اصلاح یا بهبود عملکرد دانش‏ آموزان (اعم از عملکرد شناختی یا عاطفی)، فرآیندهای آموزش، برنامه درسی و ساختار سازمانی، بیان و نتایج آن را در قالب گزارش پایانی ارائه می‏دهد.