مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان

نخستین سمپوزیوم دانشگاه فرهنگیان با عنوان « سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی» در اصفهان برگزار شد. ‍

نخستین سمپوزیوم دانشگاه فرهنگیان با عنوان « سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی» صبح روز شنبه چهارم آذرماه در اصفهان برگزار شد.​ در این سمپوزیوم​ اساتید دانشگاه های مختلف به همراه روسای مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان  سراسر کشور و اساتید و صاحبنظرانی از کشورهای اسپانیا؛ لیتوانی؛ ایرلند و آفریقا شرکت داشتند.

دکتر محمود مهرمحمدی در مراسم افتتاحیه این نشست؛ ضمن عرض خیر مقدم خدمت  میهمانان داخلی و خارجی اظهار داشت: تربیت معلم باید تحقیق محور باشد این که تعداد دانشگاه فرهنگیان از 19 به 6 عدد کم شده است ؛ از این جهت قابل توجه است که نشان می دهد کیفیت را سر لوحه کار خود قرار داده اند.

وی با تاکید بر این که ما نیز در کشور باید به این روش توجه کنیم، بیان کرد: هنر در بحث تعلیم و تربیت بسیار مهم است و تعلیم و تربیت با الهام از هنر بسیار اثرگذار است و از منظر هنر به تعلیم و تربیت نگاه کردن منشأ بسیاری از نوآوری هاست.

وی در ادامه افزود: معلم  اثر بخش معلمی است که برای خودش یک وجهه هنری و یک شخصیت هنرمندانه قائل است و معلمی که شخصیت خود را با هنرمند مقایسه کند؛ صفات و رفتار او هم هنری می شود و این معلم می تواند دارای کنش هنرمندانه باشد.

وی در تشریح صفات و ویژگی های معلم هنرمند، عنوان کرد: خصلت الهام گیری از عالم هنر و کنش وری در چارچوب چنین الهامی از عالم هنر؛ بسیار مهم است.  شایستگی محوری و قدرت تأمل در موقعیت های آموزشی نخستین صفت از مجموعه صفات معلم هنرمند است.

دکتر مهرمحمدی با بیان این که معلم فکور معلمی است که بر اساس تجویزها و قاعده ها عمل نمی کند، عنوان نمود: قدرت تأمل در موقعیت های آموزشی یعنی این که بر اساس قاعده ها عمل نشود بلکه فکورانه و مبتنی بر موقعیت ها عمل شود.

وی با بیان این که دانش نظری باید به اتخاذ تصمیم هوشمندانه مبتنی بر تفکر منجر شود، تصریح کرد: همان طور که یک هنرمند در خلق یک اثر هنری ابداعاتی را به کار می گیرد معلم نیز باید با موقعیت های یاددهی و یادگیری چنین کارهایی انجام دهد و دانش نظری به هیچ عنوان کنار گذاشته نمی شود بلکه فراگیرترین شکل آموزش را تحت پوشش قرار می دهد.

وی در پایان اشاره کرد: اگر چنین عمل نشود معلمان نیز مانند سایر مشاغل اعتبار حرفه ای و اجتماعی خود را از دست می دهند، معلم هنرمند می تواند این اعتبار اجتماعی را به معلم باز گرداند و نیاز به برنامه های آموزشی ویژه ای است تا این مهم محقق شود؛ نه این که در دانشگاه صرفاً در معرض آموزش های تئوری قرار گیرد.

​در نشست نوبت صبح؛ اساتید دانشگاه های خارج از کشور به بیان نتایج تحقیقات و روند تعلیم و تربیت در کشور خود پرداختند.

​در ادامه جلسه؛ نشست خبری خبرنگاران خبرگزاری های ایرنا، ایسنا،صاحب نیوز ، تسنیم و مهر با  دکتر مهرمحمدی، دکتر گرامی کارشناس مسئول اجرای دوره های بالندگی حرفه ای اساتید هیئت علمی و مدیران و دبیر کمیته اجرایی سمپوزیوم و دکتر کیانی، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و دبیر کمیته علمی سمپوزیوم و دکتر عروفزاد، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان و رئیس کمیته اجرایی سمپوزیوم در اصفهان برگزار شد.

دکتر محمود مهرمحمدی  در این نشست خبری  اظهار داشت؛ تربیت معلم اکنون در یک مظلومیت و مهجوریت واقع شده است و باید تلاش کنیم در بحث های علمی این مهجوریت به محوریت تبدیل شود و بتوانیم از طریق جلب توجه متخصصان و صاحب نظران نقیصه کمبود پشتیبانی علمی را جبران کنیم تا کار پژوهشی در تربیت معلم جدی گرفته شود.

وی افزود: این همایش که در آن هم صاحب نظران داخلی و خارجی وجود دارند کمک می کند تا از شرایط نامطلوب کنونی از لحاظ علمی خارج شویم و مشارکت متخصصان را برای تولید دانش جلب کنیم و در تماس با صاحب نظران غیر ایرانی دستاوردهای فکری و عملی را کسب کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید تربیت معلم را در کشورمان از یک ورطه عملی به یک ورطه عملی متکی به پشتوانه علمی و نظری ارتقا دهیم که چنین نشست هایی می تواند در به وجود آمدن آن مؤثر باشد و نقش تحولی معلمان را در تعلیم و تربیت آماده کند.

دکتر مهرمحمدی خاطرنشان کرد: ایده های نوآورانه حتی اگر روی اجرا به خود نبینند باید مطرح شوند و حتی به عنوان یک ایده زنده بمانند، اگر نتوانیم ایده های نو را به اشتراک بگذاریم تمام امید خود را باید برباد رفته بدانیم، قبول ندارم که اگر ایده ای زمینه اجرا ندارد آن را مطرح نکنیم اما ممکن است عوامل اجرایی خارج از کنترل باشد.

وی با اشاره به اینکه استراتژی دانشگاه فرهنگیان این است که با مدیران مدارس و نیروهای پایین تر ارتباط بگیرد یادآور شد؛ مهم ترین نقش در شکل گیری فرهنگ حاکم بر مدرسه را مدیران مدارس دارند که ما بر آن ها تمرکز داریم، گروهی هستند که به صورت مشخص روی آن ها تمرکز می کنیم و آن ها را نسبت به نگاه خودمان که در دانشگاه به دانشجو معلمان آموخته ایم تربیت می کنیم تا مدیران اجازه دهند معلمان به عنوان عناصری که می خواهند عامل تغییر و تحول باشند، فعالیت کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: ایده و نوآوری خود اصالت دارد فارغ از اینکه اجرایی شود یا نه اما محدوده تأثیرگذاری دانشگاه فرهنگیان برای محقق شدن نگاه ما به معلمی و تعلیم و تربیت، شمول لازم را ندارد.

دکتر مهرمحمدی خاطرنشان کرد: بدون خلاقیت جامعه مرده است و هم دانش آموزان و هم معلمان باید از این ویژگی برخوردار باشند، در آموزش و پرورش برنامه ارتقا کیفیت نیروهای موجود وارد عمل شده است اما آموزش مدیران مدارس جز اولویت های این دانشگاه نبوده است، امیدواریم هر چه سریع تر مدیریت آموزشگاهی هم تحول پیدا کند، اگر مدیر آموزشی بتواند تکالیف خود را به درستی انجام دهد و خود را در درجه اول رهبر آموزش بداند، می تواند امکان و فرصتی را برای اجرای ایده های نو و خلاقانه در مدرسه برای معلمان فراهم کند، دانشگاه فرهنگیان مسؤولیت تأمین معلمان را بر عهده دارد و ما هم برنامه راهبردی را در این راستا تعریف کرده ایم.

وی بیان کرد: آمادگی حمایت از طرح های پژوهشی را داریم و تعداد قابل توجهی رساله دکتری با محوریت تربیت معلم آغاز شده است که از آن ها حمایت مالی می کنیم، کرسی یونسکو هم ظرفیتی است که برای پشتیبانی از ایده های جدید در حوزه تربیت معلم شکل گرفته که بتواند تفکر تربیت معلم را در بین همگان ترویج دهد و از طریق ایجاد این حساسیت ها به ایده ها و نکته های جدید دست یابیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اذعان کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که معتقد است باید فعالیت های خود را مدام اصلاح کند و از رویدادهای آموزشی روز غافل نشود، بالاترین نهاد تصمیم گیرنده در این دانشگاه هیأت امنای این دانشگاه است که به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود و ما چشم به این هیأت امنا دوخته ایم و نفس وجود دیدگاه های مختلف هم اختلاف آفرین نیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: در جهت بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان طرح جامعی تدوین شده و در فرایند تصویب است، به طور مشخص با دانشگاه یو ام در مالزی تفاهم نامه امضا کرده ایم و در سایه آن برنامه مبادله دانشجو هم داشته ایم، گروهی از دانشجویان آن ها دو هفته مهمان ما بوده اند و تعدادی از دانشجویان ما هم به مالزی رفته اند؛ در همین راستا با دانشگاه تربیت معلم ژاپن هم که در ایالات ای چی مستقر است و با توجه به اهمیتی که این دانشگاه دارد، تفاهم نامه ای در تابستان امسال منعقد شده است، به زودی با دانشگاه فنلاند نیز تفاهم نامه ای امضا شده و تفاهم با دانشگاه ترکیه و چین هم در دستور کار قرار دارد. دکتر کیانی در نشست خبری نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی اظهار کرد: در ارتباط با بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان تحرکاتی صورت گرفته که از جمله آن تفاهم نامه هایی است که با دانشگاه های تربیت معلم تعدادی از کشورها شکل گرفته است تا مباحث نظری در دانشگاه فرهنگیان قوت گیرد.

دکتر کیانی در نشست خبری نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی اظهار کرد: در ارتباط با بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان تحرکاتی صورت گرفته که از جمله آن تفاهم نامه هایی است که با دانشگاه های تربیت معلم تعدادی از کشورها شکل گرفته است تا مباحث نظری در دانشگاه فرهنگیان قوت گیرد.

وی افزود: هم از منظرعرضه به دیگران و هم از لحاظ بهره گیری از تجارب دیگران، بین المللی سازی دانشگاه فرهنگیان از اهداف این سمپوزیوم بوده است، ما نیاز داریم تا دانشگاه فرهنگیان از مهجوریت اجتماعی و علمی بیرون بیاد که باید در سطح سیاست گذاری کلان هم این اتفاق رخ دهد تا بتواند جمعی از نهادهای حقوقی کشور را که به نحوی در عملکرد دانشگاه نقش دارند با خود همراه کند.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با وجود حضور 700  نیروی عضو هیأت علمی این دانشگاه مساعدت و پشتیبانی لازم از جانب مجموعه های مرتبط وجود ندارد و همه عوامل فرادستی باید به کمک این دانشگاه بیایند تا به زودی بحث گفتمان سازی را در سطح مدیران و مجریان اجرایی کنیم و با داشتن بدنه اجتماعی و بزرگانی که تصمیم ساز هستند این روند را رو به رشد دنبال خواهیم کرد.

وی اذعان داشت: برای تربیت معلمان این کشور؛ نیاز به همدلی و همکاری با سایر نهادها داریم و تعامل با رسانه ها هم می تواند در این عرصه مؤثر باشد.

دکتر کچویان دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی هم در این نشست با اشاره به اینکه مباحثی که در این سمپوزیوم ارائه می شود، مورد درخواست دانشگاه فرهنگیان بوده است، یادآور شد: با مدلی که مدعوین ما از کشورهای دیگر تجربه کرده اند، آنچه مورد نیاز نیروهای تربیت معلم است ارائه می شود.

وی تأکید کرد: در اختتامیه این سمپوزیوم دستاوردهای آن اعلام می شود و در شورای علمی نیز مورد  ارزیابی قرار خواهد گرفت و تصمیم بر این است که یک سال در میان این سمپوزیوم با حضور اندیشمندان از کشورها و قاره های دیگر برگزار شود تا به تبادل نظر بپردازیم.

دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی خاطرنشان کرد: تمام دغدغه ما در دانشگاه فرهنگیان افزایش کیفیت است که یکی از نقاط تأثیرگذار آن تعاملات بین المللی است که در این سمپوزیوم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

دکتر عروف زاد مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نیز در این نشست متذکر شد: با توجه به حساسیت موضوع و اینکه این سمپوزیوم نخستین دوره برگزاری خود را تجربه می کرد، پس از مذاکرات اولیه میزبانی این همایش به اصفهان واگذار شد، وجود جاذبه های اصفهان هم عامل مضاعفی برای این انتخاب بود.

دکتر عروفزاد بیان داشت: بیش از 200 مهمان از شهرهای مختلف در این همایش حضور دارند و 15 مهمان خارجی هم از کشورهای ایرلند، افریقا، اسپانیا و لیتوانی در این همایش شرکت کرده اند.