حجت الاسلام و المسلمین عابدی درمراسم اختتامیه دومین دوره توانمند سازی دانشجومعلمان واستادان دانشگاه فرهنگیان در حوزه فیلم نامه نویسی و فیلم سازی :
در هنر اسلامی باید به محتوا و تکنیک با هم اهمیت داد و امروزه هنر ابزاری در اختیار بشر است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی، در مراسم اختتامیه دومین دوره توانمند سازی دانشجومعلمان واستادان دانشگاه فرهنگیان در حوزه فیلم نامه نویسی و فیلم سازی فرمود : اهمیت دانشگاه فرهنگیان به اندازه ای است که کل امکانات کشور باید در خدمت آن باشد.
حجت الاسلام و المسلمین عین الله عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ظهر روز 23 شهریورماه در مراسم اختتامیه دومین دوره توانمندسازی دانشجومعلمان واستادان دانشگاه فرهنگیان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی دوره، اظهار داشت: با جواب سؤالی که همه می پرسند شروع می کنم که فیلم سازی و فیلمنامه نویسی چه ارتباطی به معلمی دارد؟
وی افزود: درارتباط با اهمیت رسانه و نقش معلم می توان گفت سند تحول بنیادین شش ساحت دارد و یکی از مهم ترین آن ها تربیت هنری و زیباشناختی نیروی انسانی است.
سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: اکنون سؤال من از متولیان امر و مجلس شورای اسلامی این است که آنها چه مقدماتی را برای اجرای این سند فراهم کرده اند؟ دانشگاه فرهنگیان متعلق به یک قوه یا یک وزارت نیست بلکه متعلق به کل نظام و کشور است.
وی در ادامه به مظلوم ماندن دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و بیان داشت: اهمیت دانشگاه فرهنگیان به اندازه ای است که کل امکانات کشور باید در خدمت آن باشد. اما دانشگاه فرهنگیان مظلوم مانده است و ما برای دریافت بودجه و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مجلس به دنبال نمایندگان هستیم و خواهش و تمنا می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در اشاره به دیگر مشکلات دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: سال قبل عموم دانشگاه های کشور اعتبارات خود را دریافت کردند اما درمورد دانشگاه فرهنگیان چنین اتفاقی نیفتاد. در حالی که تمامی دانشگاه های کشور مدیون این دانشگاه هستند. زیرا تمامی نیروهای آنها از این مسیر می گذرند.
وی تصریح کرد: گامهایی در این زمینه برداشته شده اما کافی نیست و نیازمند یک همت عالی است تا دانشگاه فرهنگیان تبدیل به یک «گفتمان ملی» شود. در غیر این صورت نه فقط مشکلات آموزش و پرورش بلکه مشکلات کشور حل نخواهد شد.
سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ضمن درخواست سرمایه گذاری در آموزش و پرورش برای خدمت بهتر به کشور اضافه کرد: تربیت معلم نبض تپنده آموزش و پرورش است، ما و حتی خانواده ها از مسؤولان انتظار داریم به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب و ریاست جمهوری به عنوان متولیان امر، عمل کنند و نگاه سرمایه گذاری به دانشگاه داشته باشند و گمان نکنند که درحال خرج وهزینه هستند.
وی ابراز امیدواری کرد: اگر در نگاه ها تغییر و تحول ایجاد شود با بودجه های اعتباری می توان قدم بزرگی در زمینه برنامه های تحول کلان سخت افزاری و نرم افزاری برداشت.
ایشان در تعریف هنر اذعان داشت: بزرگان گفته اند تعریف هنر غیرممکن یا به شدت دشوار است و این شاید نشان از آن دارد که ابعاد شخصیتی انسان که مخاطب هنر است، پیچیده است و شناخت او کار آسانی نیست.
وی ادامه داد: هنر در یک تعریف توان و خلق زیبایی هاست، توانی که بتواند بر احساسات، عواطف و ظرافت های فکری و خلق زیبایی ها به آسانی تاثیر بگذارد و معانی را سریع تر، دقیق تر و ماندگارتر منتقل کند.
سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به مکاتب هنری در غرب اشاره کرد و گفت: هنر دارای دو مکتب است، یکی هنر برای هنر و دیگری هنر برای ارزش های اخلاقی و اجتماعی و الهی و دانشمندان در هر دو مکتب استدلال می کنند که هنر یا به تکنیک یا محتوا می پردازد .
وی هنر در اسلام را هنر متعالی و هنرغیرمتعالی دانست و گفت: در هنر اسلامی باید به محتوا و تکنیک با هم اهمیت داد و امروزه هنر ابزاری در اختیار بشر است و همه حتی دشمنان ما هم از آن برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند اما متعالی بودن و یا نبودن آن جای بحث دارد.
فیلمنامه نویسی و فیلم سازی را هنری ترکیبی دانست و عنوان کرد: در فیلم سازی از هنرهای مختلفی بهره می برند تا کار جدیدی ساخته و مفهوم نویی را انتقال بدهند پس جایگاه بالایی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پایان به دانشجومعلمان و اساتیدی که در این دوره شرکت کرده بودند توصیه کرد: با این هنر می شود با هزینه کم عمل تربیت و انتقال ارزش ها و معانی انسانی و اسلامی را رساتر، کوتاه تر و ماندگارتر انجام داد ، بدیهی است که ساخت فیلم های فاخر با هزینه کم امکان پذیر نیست اما برای یک معلم امکان ساخت فیلمی برای تبدیل روح و سیرت محتوای آموزشی به کالبد صورت با هزینه کم فراهم است و کار سختی نخواهد بود.