افتتاحیه رویداد کشوری«اکادمی مهارت های حرفه ای دبیران اموزش علوم پایه »
مراسم افتتاحیه رویداد کشوری «آکادمی مهارتهای حرفهای دبیران آموزش علوم پایه»، روز سهشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ در دانشکده علوم پایه مرکز شهید رجایی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم،جمیله امینی، ریاست دانشکده علوم پایه، با بیان اینکه «معلمی عشق است و کلاس درس قطعهای از بهشت»، این حرفه را مبتنی بر تعهد و دلبستگی عمیق توصیف کرد. وی با اشاره به تجربه چهل ساله خود، بر نقش سرنوشتساز معلم در «انسانسازی» و هدایت نسل جوان تأکید نمود و خطاب به دانشجو معلمان گفت: «خداوند بر اساس شایستگیهایتان شما را برای این راه برگزیده است.»
سپس آقای قاسمی، دبیر انجمن علوم تجربی، به تشریح اهداف این آکادمی پرداخت. وی مهمترین چالش دانشجو معلمان را «شکاف بین تئوری دانشگاهی و کاربرد عملی در مدرسه» عنوان کرد و هدف این دوره را ایجاد پیوند مؤثر بین این دو فضا و آمادهسازی معلمان برای رویارویی با واقعیتهای کلاس درس برشمرد.
ادامه برنامه به سخنرانی اساتید برجسته پیش رفت:
مجید نقیه به مدیریت کلاس پرداخت در این بخش بر ارتباط مؤثر به عنوان هنر اصلی معلم تأکید شد. ارائهدهنده با بیان اینکه «تسلط معلم در کلاس نعمت است»، بر لزوم «مخاطبشناسی» و ایجاد تعامل دو سویه و چندسویه با دانشآموزان تمرکز کرد. وی با انجام یک فعالیت عملی با حضور دانشجویان، شیوههای فعالسازی کلاس را نمایش داد.
علی مهرابی بر این نکته تأکید کرد که با وجود همه مشکلات و کمبودها، رشد دانشآموزان که آینده جامعه به آنان گره خورده، باید دغدغه همگانی باشد
در ادامه به معرفی روشهای فعال تدریس اکتشافی و نمایشی پرداخت . مهرابی با ذکر مثالهای ملموس مانند آموزش نوسان با مشارکت دانشجویان نشان داد که چگونه میتوان با جلب حواس پنجگانه، به یادگیری عمیق و ماندگار دست یافت. او سخن خود را با این جمله به پایان برد: «شما درس نمیدهید؛ شما قلبها را لمس میکنید.»
دکتر نقیزاده پیرامون «آموزش علوم با رویکرد خلق موقعیتهای یادگیری» سخنرانی کرد. محور اصلی صحبتهای وی، پرورش «معلم خلاق» بود. وی سه وظیفه کلیدی معلم خلاق را «تسهیل، تسریع و تعمیق در یادگیری» برشمرد و تفاوت سطوح مختلف تدریس را اینگونه بیان کرد: «معلم معمولی میگوید، معلم خوب توضیح میدهد، معلم برتر به نمایش میگذارد و معلم بزرگ الهام میبخشد.» دکتر نقیزاده بر این نکته تأکید کرد که همه هنر معلم در بیدار کردن «کنجکاوی خفته ذهن جوان» و دستیابی به «یادگیری پایدار» است.با انجام فعالیتهای آزمایشگاهی و پرسشوپاسخ، بر تقویت مهارتهای پژوهشی معلمان تأکید شد.
این افتتاحیه همراه با برپایی غرفههای تعاملی و تخصصی در رشتههای شیمی، زیستشناسی، زمینشناسی و فیزیک بود. در هر غرفه مطالب ضروری، تجهیزات آزمایشگاهی، نمونهها و روشهای نوین تدریس را به صورت عملی و توضیح دادند. این غرفهها فرصتی مستقیم برای تبادل نظر، رفع ابهامات و آشنایی با جدیدترین منابع و ابزارهای آموزشی در هر رشته فراهم کردند.
یک مسابقه علمی چالشی با مشارکت حاضران برگزار شد. در این مسابقه، سؤالاتی در چهار رشته اصلی زمینشناسی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت و پس از زماندهی مشخص، به پاسخهای برتر جوایزی اهدا شد.