مرکز آموزش عالی شهید رجایی اصفهان

اولین همایش کشوری کودکان با نیازهای خاص در مرکز شهید رجایی برگزار شد.

پنج شنبه هشتم اردیبهشت ماه اولین همایش کشوری کودکان با نیازهای خاص در مرکز شهید رجایی برگزار شد. این همایش با حضور اساتید؛ دانشجویان؛پژوهشگران و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص برگزار گردید. دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان؛ در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره؛ اظهار داشت: معلم با بینش تربیتی معلمی است که می تواند به وظایف خود عمل کند بنابراین بخشی از برنامه های تربیت معلم بر اساس این بینش طراحی شده است.

وی در ادامه گفت: دانش آموزان با نیازهای خاص به بهترین معلمان برای تربیت نیاز دارند و باید بهترین معلمان در عرصه آموزش و پرورشِ کودکان با نیازهای خاص انتخاب شوند، هم چنین ضرورت دارد که بهترین روش های آموزشی نیز برای این کودکان شناسایی و به کار گرفته شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: در معاونت پژوهش دانشگاه فرهنگیان به عنوان قطب آموزش در سراسر کشور ۳۴ همایش طراحی شده و در حال اجرا است که ۱۴  مورد از آن ها همایش های تخصصی و ۲۰ مورد نیز جشنواره  است، در این همایش ها و جشنواره ها آموزش به عنوان یک علم مورد تاکید بوده است.
وی گفت: متاسفانه با وجود آنکه در کشور جریان بزرگی از آموزش وجود دارد اما در سطح دانشگاه ها و آموزش و پرورش کمتر به آموزش به عنوان یک علم توجه شده است و آموزش را یک موضوع عمومی در نظر می گیرند، در حالی که آموزش، یک علم تخصصی است. 
دکتر ساکی  با بیان اینکه اگر در هر موضوعی آموزش را به عنوان علم نپذیریم، سیستم آموزشی دچار لغزش خواهد شد، اظهار کرد: دانش آموزان ایرانی باید موقعیت های خوبی را در آزمون های جهانی داشته باشند این درحالی است که اکنون در امتحانات نهایی وضعیت نمرات دانش آموزان در حد بالایی نیست و همه این موارد نشان دهندۀ آن است که  بخشی از آموزش دارای مشکل و ضعف است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، گفتمان علمی آموزش را در کشور پیگیری کرده و آن را توسعه داده است، گفت: برگزاری نشست هایی مانند همایش و جشنواره کودکان با نیازهای خاص نیز در این همین راستا است.
دکتر ساکی تاکید کرد: معلم باید یک آموزش شناس باشد و آموزش شناسی بر این تاکید دارد که یاددهی و یادگیری چطور اتفاق می افتد.
وی با اشاره به میانگین پایین نمرات دانش آموزان در رشته های آموزش زبان و ریاضی تصریح کرد: در مطالعات جهانی ریاضیات و علوم آزمون جهانی "تیمز" که به صورت ادواری و با حضور حدود ۴۵ کشور دنیا برگزار می شود از  دانش آموزان در خصوص دانش مشترک کشورها سوال می شود. هم چنین برنامه درسی این ۴۵ کشور همراه با آزمون ها بررسی شده و دلیل بالا نبودن رتبه های دانش آموزان کشورها مطرح می شود. بررسی چرایی بالا نبودن رتبه های دانش آموزان کشور در این آزمون ها باعث کمک به دستیابی به اهداف آموزش و پرورش  در آینده می شود.
ساکی با بیان اینکه در صورتی که آموزش و پرورش به این اهداف نرسد، هدف های آرمانی جامعه نیز محقق نمی شود، تصریح کرد: در چهارچوب گفتمان آموزش شناسی بیش تر در زمینه تامل و حرکت به سمت پیشرفت تاکید شده است. یک معلم خوب در چهارچوب آموزش شناسی باید از ویژگی هایی خاصی برخودار باشد و یکی از طبقه بندی های مرسوم در این بخش پرورش یک معلم خوب بر مبنای شایستگی های او  است.
معاون پژوهشی و فناوری گفت: دانش حرفه ای معلمان در پنج سطح اساسی قرار دارد و برای تربیت معلم در هر حوزه ای ابتدا، برخورداری از دانش تربیتی مهم است و معلم قبل از هر چیزی باید اعتقاد داشته باشد که از طریق تعلیم و تربیت می توان انسان ها را رشد داد و ارزش افزوده انسان ها را با آموزش و پرورش ارتقاء داد.

وی ادامه داد: معلم با بینش تربیتی است که می تواند به وظایف خود عمل کند و بنابراین بخشی از برنامه های تربیت معلم بر اساس این بینش طراحی شده است. موضوع دوم دانش و شایستگی است.دکتر ساکی در پایان افزود: من این همایش را نیک می شمارم و امیدوار هستم که ارتباط مراکز، دانشگاه ها در زمینه گفت وگو درباره کودکان با نیازهای خاص بیشتر شود.

پس از آن؛ دکتر عراقی؛ معاونپیشگیری و تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش اذعان داشت: گروهی طرفدار جداسازی و گروهی دیگر طرفدار تلفیق کودکان با نیازهای خاص با کودکان عادی هستند. در نظام آموزش فراگیر که ویژگی آن تلفیق دانش آموزان با نیازهای خاص با کودکان عادی در یک محیط آموزشی است؛ به جای اینکه فراگیران را تغییر دهیم؛ فرآیندهای آموزشی را متناسب با ویژگی ها و نیازهای دانش آموزان تغییر خواهیم داد و در این صورت است که اعتماد به نفس کودکان با نیازهای خاص افزایش می یابد.

وی در ادامه گفت: جداسازی کودکان؛ با توجه به ضریب هوشی و دیگر ملاک ها سبب ناتوانی آنان در تطابق با محیط می گردد. و این مشکل در مورد دانش آموزان تیزهوش نیز وجود دارد.

وی در ٰپابان؛ محاسن طرح نظام آموزشی فراگیر را بر شمرد و آن را راه حلی موثر برای رشد و ٰپرورش کودکان با نیازهای خاص خواند.

پس از آن؛ دکتر فرامرزی معاون امور دانشجویی دانشگاه اصفهان و دبیر علمی همایش اظهار داشت: از 120مقاله مقاله رسیده دبیرخانه همایش 33مقاله به صورت سخنرانی و 32مقاله دیگر نیز به صورت پوستر درهمایش ارائه خواهد شد.
دکتر فرامرزی افزود: سه سال اول زندگی دوره رشد است و زمانی آموزش کودکان با نیازهای خاص را شروع می کنیم که کودک دوره طلایی زندگی خود را پشت سر گذاشته است.
وی گفت: آموزش زودهنگام نیازمند به ابزارهای غربال گری و تشخیص است که تلاش هایی مانند هنجار کردن مقیاس تشخیص رفتارهای سازشی در حال انجام است و آموزش آمادگی و ورود به مدرسه نیاز به هنجاریابی و بازبینی دوباره دارد.
فرامرزی افزود: دانشگاه فرهنگیان باید برای تدوین گرایش های مختلف آموزش کودکان با نیازهای خاص و کارشناسی ارشد آن برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: 2تا3 درصد از کودکان جامعه با اختلالات یادگیری و پیش فعالی روبرو هستند که با مداخلات زود هنگام و تشخیص به موقع قابل درمان هستند.